Belang van first -party cookies

first -party cookies in e-mailmarketing

Het tijdperk waarin jij als marketeer via third-party cookies de online activiteiten van klanten kon volgen en zo waardevolle informatie verzamelde over hun surfgedrag en aankopen, is voorbij. Dit betekent dat jij niet langer in staat bent om (retargeting)advertenties te beheren of gepersonaliseerde e-mails te versturen op basis van deze verzamelde gegevens. 

Het positieve van deze verandering in wetgeving is dat je zelf eigenaar wordt van alle klantdata.  Met de juiste aanpak verbeter je de gebruikerservaring van je klanten in je mailings en op je website.  Investeer daarom in first -party cookies!

"Gedrags- en surfgegevens zullen beperkt zijn, waardoor het moeilijker wordt voor marketeers die afhankelijk zijn van third-party cookies om advertenties te personaliseren."

Inhoudsopgave

Wat zijn zero-, first-, second- en third-party-data?

Zero-party data

Zero-party data zijn gegevens die mensen vrijwillig aan je geven, zoals via e-mail, chat of formulieren. Dit kan bijvoorbeeld hun naam, adres en demografische informatie zijn. Elke keer dat jij je abonnees iets vraagt en zij antwoorden, is dat zero-party data.

First-party data

First-party data zijn gegevens die jij rechtstreeks verzamelt van jouw eigen klanten of websitebezoekers. Dit omvat informatie zoals websitegedrag, interacties met jouw mailings en aankoopgeschiedenis. Deze gegevens zijn afkomstig van jouw eigen bronnen en worden niet door derden verzameld.

Second-party data

Second-party data zijn gegevens die door een andere partij worden verzameld en vervolgens rechtstreeks aan jou worden verkocht of gedeeld, meestal onder specifieke voorwaarden en overeenkomsten. Dit kan bijvoorbeeld gegevens zijn die door een partnerbedrijf zijn verzameld en aan jou worden verstrekt voor marketingdoeleinden.

Third-party data

Third-party data zijn gegevens die worden verzameld door externe bronnen of partijen die niet direct gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Deze gegevens worden vaak gehaald uit andere websites, apps of platforms en kunnen worden gebruikt voor verschillende doeleinden, zoals doelgerichte advertenties, analyses of personalisatie van inhoud.

"verzamel meer zero- & first-party data door e-mailmarketing automation."

Maak van e-mailmarketing je hoogste prioriteit

First-party data zijn klantgegevens en gedrag die je verzamelt via je eigen kanalen. Door prioriteit te geven aan e-mailmarketing automation verzamel je meer zero- & first-party data van je klanten. Vergroot op deze manier jouw klantloyaliteit door personalisatie en relevantie in de communicatie.

Hoe zet je e-mailmarketing in om zero- & first-party data op te halen

  1. Meet klik en websitegedrag: Het meten van klik- en websitegedrag is essentieel voor het verzamelen van waardevolle first-party data die jij kan gebruiken om je marketinginspanningen te verbeteren, de gebruikerservaring te optimaliseren en beter inzicht te krijgen in jouw doelgroep.
  2. Koppel databronnen: Het koppelen van databronnen zoals ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Management) en CMS (Content Management System) aan je website is van cruciaal belang om een vollediger beeld te krijgen van de interacties en transacties van klanten, zowel vóór als na de verkoop.

  3. Vraag en leg voorkeuren vast: Het vastleggen van de voorkeuren van klanten is een essentiële stap om waardevolle zero-party data te verzamelen die jij kan gebruiken om gepersonaliseerde ervaringen te bieden, gerichte marketingcampagnes te ontwikkelen, producten te verbeteren en de algehele klanttevredenheid te verhogen. Doe dit door bijvoorbeeld via mail je klanten te vragen een formulier in te vullen waar zij hun voorkeuren in kunnen aangeven.

     

Heb jij al een plan uitgedacht?

Heb jij al een idee hoe je meer zero- en first-party data gaat verzamelen? Als ervaren e-mailmarketing experts kunnen we dat Plan van Aanpak voor je maken. Zo weet jij je klanten weer te verrassen door relevante en persoonlijke communicatie.

Neem contact op om vrijblijvend kennis te maken met Mick of Mark.

Blijf voorop lopen met e-mailmarketing

Schrijf je in voor de SOLVM nieuwsbrief en ontvang alle trends, ontwikkelingen en nieuws direct in je mailbox.

  •  *
  •  *
  •  *