Verlaten winkelwagen automation uitgelegd

Haal meer omzet uit je webshop

Een klassieker. Veel webshops versturen een verlaten winkelwagen e-mail. Deze e-mail kan wel tot 20% meer conversie leiden. Het blijft vaak bij één herinnering terwijl op dat moment veel ontvangers geen tijd of zin hebben om hun bestelling af te ronden. Of ze zien die hele e-mail niet! En de behoefte aan de geselecteerde producten is er nog altijd.  

Je hebt dus de kans die contacten te verleiden alsnog bij jou te laten kopen. Dat doe je door middel van e-mail automation. Slimme mails met juiste verleidingstechnieken én meer dan één keer een e-mailbericht leiden namelijk tot nóg meer verkopen. Bovenop die prachtige conversie van de eerste e-mail dus!

70% van gevulde winkelwagens wordt niet afgerekend

– SalesCycle

Met behulp van een automatische e-mailcampagne (automation)  stuur je niet slechts één e-mail maar een serie op basis van open-, klik- en bestelgedrag. Daarmee verleid je de ontvanger extra en maximaliseer je zo de totale conversie van je automation. Hieronder hebben we dat schematisch weergegeven.

De meeste verlaten winkelwagen conversies vinden volgens SalesCycle binnen 72 uur plaats. Kennelijk is dat de tijdsspanne waarbinnen de productbehoefte het meest urgent is. Dus als je mensen wilt herinneren dan doe je dat het beste binnen die periode.

Hoe werkt het?

Cart trigger

De meeste webshopsystemen houden de verlaten winkelwagentjes een tijdje vast. Deze “abandoned cart events” dienen als trigger voor je automation.

Mail 1: maak je bestelling af

Met deze e-mail herinner je de webshopbezoeker dat hij zijn winkelwagen nog niet heeft afgerekend. De grootste conversie komt uit deze mail. De attentiewaarde is heel groot omdat je dit bericht al 30 minuten na de trigger automatisch verstuurt. Gemiddelde openratio is 48% (!), twee keer meer dan een nieuwsbrief.

Mail 2: Herinnering bijna verlopen

Uiteraard overtuig je met Mail 1 niet iedereen dus gebruik je een tweede mail om aan te zetten tot afmaken van de bestelling. Speel daarbij in op urgentie zoals “je winkelwagen wordt nog 24 bewaard”. Eventueel bied je in deze mail een korting of iets extra’s aan.  Deze mail wordt automatisch na 24 uur verzonden.

Mail 3: Laatste kans

De echte “die hards” moet je wat strenger tegen zijn en 48 uur na de trigger vertellen dat het nu echt de laatste kans is want de winkelwagen wordt definitief leeggemaakt. In deze mail bied je altijd een korting of iets extra’s aan. Daarmee maximaliseer je de conversie en haal je álles uit je automation.

Dan nog dit; als iemand tussentijds bestelt dan is de automation zo slim om de vervolg e-mails niet te sturen. Goed geregeld toch?

Weten hoe jouw automation er uit kan zien?

In een half uurtje bepaal je samen met ons hoe jouw ideale verlaten winkelwagen automation er uitziet. Heb je interesse? Vul dan onderstaande formulier in en we bellen je. Geheel vrijblijvend uiteraard.

    Wij gebruiken cookies om je zo relevant mogelijke content te tonen. Wil je dit? Meer info