Het actief houden van je ontvangers in je e-mailbestand kan op vele manieren. Je kunt geregeld een nieuwsbrief sturen, maar daar heb je niet altijd tijd en de content voor. E-mail automations helpen je hierbij: daarmee stuur je automatisch op relevante momenten uit jouw customer life cycle een persoonlijke boodschap. Zo activeer je jouw doelgroep en vindt men je sympathiek en attent. De content dient het moment in plaats van andersom.
Speciaal voor dit doel hebben we rondom data en reactivatie van jouw doelgroep slimme e-mail automations gemaakt. Hieronder staan een paar voorbeelden:
Doe jaarlijks een profiel update: iedereen krijgt een jaar na aanmelden een mail met check of persoonlijke gegevens en interesses nog kloppen. Dat biedt gelijk een mooie kans om extra profielgegevens te verzamelen. Tevens laat je zien goed en verantwoord met data om te gaan.
Als je een duidelijke transactie hebt, kun je daaraan refereren als er alweer tijd geen contact is geweest. Bijvoorbeeld een half jaar na laatste aankoop, of inlog op je systeem. Dan kun je een mooie aanbieding of actie koppelen die past bij het eerdere gedrag.
Contact in de vorm van een eerder afgelegd bezoek, een afspraak of telefoontje is op zich is ook een mooi contactmoment. Wanneer sprak je voor het laatst? Wanneer bezocht je klant of ontvanger je website, locatie voor het laatst? Daar kun je persoonlijk aan refereren en opvolgen met een e-mail na 3,6,9, X maanden. Relevant, persoonlijk en herkenbaar. En het vervolgens weer koppelen aan een herhaalbezoek, extra informatie, een ander aanbod of gerichte content.
Belangrijk is dat deze automations onderdeel zijn van jouwe hele e-mailmarketing aanpak. Daar horen losse e-mailings zoals een actiemail, nieuwsbrief of servicebericht ook bij! Zo kom je vaker in de inbox en maak je meerdere contactmomenten relevanter.
We zien dat dit goed werkt en de belangrijke KPI’s stijgen, zowel in e-mail open- en klikratio’s, als ook in klanttevredenheid, herhaalaankoop en totale conversie. Je klant of abonnee wordt zo een loyale klant, die meer besteedt.
Graag gaan we in gesprek om te zien welke contactmomenten en automations voor jouw doelgroep passend zijn en hoe zij bijdragen aan belangrijke KPI’s. En het mooie is, als je ze bedacht hebt, hoef je met SOLVM bijna niets te doen om ze in te richten.